دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۷
ارديبهشت
گزارشی از سخنرانی های جشنواره بزرگ "صلح و سلامت"با سخنرانی دکتر نصیر احمد نور سفیر افغانستان، دکتر محمد امین قانعی راد، دکتر مجتبی مقصودی و دکتر محمد جواد سعادتیکشنبه 26 اردیبهشت 1397سفیر افغانستان در ایران عصر امروز در جشنواره «صلح و سلامت» اظهارداشت که سلامت تنها به معنای سلامت جسم نیست بلکه سلامت اخلاق و اندیشه در یک جامعه اهمیت زیادی دارد. به گزارش خبر فوری، عصر امروز با حضور سفیر افغانستان در جمهوری اسلامی ایران و شماری از مسئولان و فعالان صلح و سلامت از ایران و افغانستان، «جشنواره صلح و سلامت» در «سالن فردوسی» پارک ورشو تهران برگزار شد.این مراسم با همت انجمن مطالعات بین‌المللی صلح افغانستان، با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی ایران و با حضور اساتید و دانشجویان ایرانی و افغانستانی برگزار شد، حاضران در این جشنواره رابطه صلح و سلامت بررسی را بررسی کردند.«نصیراحمد نور» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در این مراسم اظهارداشت: "وقتی ما از سلامت سخن می‌گوییم تنها سلامت جسم مورد نظر نیست، بلکه این مفهوم معنای جامعی دارد. مثل سلامت آینده یک کشور، سلامت اخلاق و سلامت ذهن شهروندان آن کشور. یک کشور بدون صلح و سلامت راه کمال را پیدا نمی‌کند و بدون صلح رستگار نمی‌شود".وی ادامه داد: "ما در عرصه های مختلف به سلامت نیاز داریم، بخصوص در اخلاق و اندیشه باید سلامت داشته باشیم. امروز در افغانستان صلح مهمترین نیاز مردم است، ما نیازمند این هستیم که صلح را جایگزین جنگ کنیم، اگر ما بخواهیم صلح همه جانبه داشته باشیم باید یک انسان نسبت به یک انسان دیگر و همسایه نسبت به یک همسایه دیگر تعصب نداشته باشد".
  • مجتبی مقصودی
۲۳
ارديبهشت

جشنواره بزرگ " سلامت و صلح"

 

سخنرانان

- دکتر نصیر احمد نور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان

- دکتر محمد امین قانعی راد عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات علمی کشور

- دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران

- دکتر محمد جواد سعادت متخصص و پژوهشگر حوزه سلامت

همراه با برگزاری ایستگاه سلامت شامل مشاوره توسط پزشک عمومی، معاینه دندان، مشاوره روانشناسی، مشاور مامایی وبیماری های زنان، چک فشار خون، قند خون و اندازه گیری وزن.

 

زمان: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 از ساعت 16 تا 17

مکان: سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی

  • مجتبی مقصودی
۲۲
ارديبهشت

 

 "نامسیر توسعه و صلح در نظام آموزش عالی ایران"

مجتبی مقصودی

ارائه شده به صورت سخنرانی در

اولین همایش ملی " دانشگاه، صلح و توسعه" 

در موسسه آموزش عالی گنبد

 

چکیده:

محتوی، ساختار، عملکرد و برون دادهای نظام آموزش عالی تصویرگر تمام نمای  وضعیت  فرهنگ عمومی و توسعه ملی است.

به جرات می توان ادعا کرد که هیچگاه کارگزاران و دانش آموختگان نظام آموزشی در ایران چون امروز این چنین دچار انفعال، روزمرگی، سرخوردگی و اختگی نبوده است.

این مقاله به دنبال بررسی و پاسخ به این پرسش است که دو مفهوم "توسعه" و "صلح" چه جایگاهی در نظام آموزش عالی و به ویژه رشته های علوم انسانی و اجتماعی با تاکید بر رشته علوم سیاسی دارند.

 این پژوهش مدعی است که وضعیت و محتوای رشته های دانشگاهی و از جمله رشته های علوم  انسانی- اجتماعی و سیاسی با فضای عمومی کشور و وضعیت توسعه نیافتگی و صلح خواهی ملی بهم پیوسته و کاملا شبیه بوده و از یک آبشخور تغذیه می کنند. نهاد آموزش عالی کم و بیش از زایشو تاثیرگذاری باز ایستاده  و اسیر فرمالیسم، تقلیل گرایی و تکلیف گرایی شده است؛ نه پیوند وثیق، عمیق، روزآمد و کارآمدی با توسعه دارد و نه تعلق خاطری جدی و تاثیرگذار نسبت به صلح!  

ایدئولوژی، سیاست زدگی افراطی با قرائت های خاص، حاشیه ماندگی و تولید ادبیات خشونت زا، تعدد مراکز سیاست گذاری و تصمیم گیری، رمقی برای تولید ادبیات، پویایی و گسترش بنیان ها و محتوای آموزشی توسعه محور و صلح گرا باقی نگذارده است؛ توسعه در چهارچوب قرائت های جهان دو قطبی، آنتاگونیستی درون زا محصور مانده و صلح و مدارا، سازش و آشتی، دوستی و شکیبایی و بردباری، گفتگو، گفتگوی انتقادی، خیر عمومی، صلح دموکراتیک و صلح پایدار شادی و نشاط اجتماعی در ادبیات و نظام آموزشی وجهی قابل اعتنا ندارند و بدین لحاظ؛ نظام آموزش عالی با غفلت از آموزش مطالعات صلح، فلسفه وجودی، هدف و مسیر خود را گم کرده است و از انگیزه لازم برای اثربخشی و تاثیر گذاری برخوردار نیست.  

 

کلید واژه ها: نظام آموزش عالی، ایران، توسعه، صلح، ایدئولوژی زدگی، فرمالیسم، تقلیل گرایی و تکلیف گرایی.

  • مجتبی مقصودی
۱۲
ارديبهشت
انجمن علمی مطالعات صلح ایران با همکاری خانه اندیشمندان برگزار می نماید:" زنان، صلح و مدارا در اسلام "سخنران: دکتر صدیقه وسمقیدوشنبه هفدهم  اردیبهشت / خانه اندیشمندان / ساعت 16 تا 18
  • مجتبی مقصودی
۰۸
ارديبهشت
گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تامپره فنلاند با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران و انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می نمایند:سمینار صلح مثبتزمان برگزاری: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت. ساعت ۱۵ الی ۱۸مکان برگزاری: دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی. سالن دکتر میرحسنی
  • مجتبی مقصودی
۰۷
ارديبهشت
امضای تفاهم نامه بین موسسه آموزش عالی شمس و انجمن علمی مطالعات صلح ایرانروز پنجشنبه ششم اردیبهشت 1397 در خلال برگزاری همایش ملی " دانشگاه، صلح و توسعه" تفاهم نامه همکاری بین موسسه آموزش عالی شمس و انجمن علمی مطالعات صلح ایران به امضاء دو طرف رسید.
  • مجتبی مقصودی
۰۷
ارديبهشت

گزارشی از

همایش دانشگاه، صلح و توسعه 

 

دانشگاه‌ها زمینه‌ساز برقراری صلح و توسعه هستند.رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران گفت: صلح و توسعه ۲ مولفه مهم و اساسی است که اگر در کنار هم قرار گیرند معنای بیشتری پیدا می‌کنند و دانشگاه عهده‌دار این وظیفه مهم است.۶ اردیبهشت ۱۳۹۷  

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گنبدکاووس، مجتبی مقصودی ظهر دیروز در نخستین همایش ملی "دانشگاه، صلح و توسعه" در موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس اظهار داشت: در 150 سال اخیر توسعه با ملاحظات ملی و منطقه‌ای صلح انجام شده است و با توجه به حساسیت موقعیت جغرافیایی کشورمان، صلح می‌تواند باعث توسعه شود.

وی افزود: صلح و توسعه 2 مولفه و پیوندی هستند که در کنار هم قرار دارند و برای اینکه معنای بیشتری در کنار هم پیدا کند، دانشگاه مسئولیت بزرگی دارد.رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران تصریح کرد: هیچ توسعه‌ای بدون ظرفیت‌سازی و بسترسازی تجلی نخواهد یافت و بستر اصلی توسعه، صلح است و هر کشوری که سال‌های متمادی در صلح بوده، توسعه بیشتری داشته است.

وی تاکید کرد: با توجه به مسئولیت‌ها و وظایف انجمن علمی مطالعات صلح ایران، به دنبال تولید، توزیع و آموزش ادبیات صلح هستیم و در این راستا از هر فعالیت کمک کننده به این حوزه استقبال می‌کنیم.رئیس انجمن علوم سیاسی ایران نیز در این همایش ملی اظهار داشت: در 8 سال دفاع مقدس متاسفانه خسارت‌های زیادی به کشور وارد شد و از طرفی کشور ما در منطقه حساسی قرار دارد؛ از سویی دیگر اهمیت برقراری صلح در چنین شرایطی بر هیچ کس پوشیده نیست.

سیدعبدالامیر نبوی افزود: از هر گونه همکاری در قالب کارگاه، نشست، همایش و دوره‌های آموزشی که در ارتقاء سطح فرهنگی و فکری صلح باشد، استقبال خواهیم کرد.همچنین پژوهشگر ارشد حوزه و دانشگاه در این همایش اظهار داشت: ریشه‌های جنگ در 3 مولفه ملک، قدرت و جهالت است و با وجود اشتراکات زیاد بین مذاهب، اقوام و گروه‌های مختلف در طول تاریخ انسان‌های زیادی به خاطر این 3 مولفه در جنگ‌های مختلف کشته شدند.

  • مجتبی مقصودی
۰۷
ارديبهشت

گزارش از همایش ملی " دانشگاه، صلح و توسعه"

 

نخستین همایش ملی با موضوع "دانشگاه، صلح و توسعه" با حضور رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران و رئیس انجمن علوم سیاسی ایران امروز در موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس برگزار شد.۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گنبدکاووس، علی اکبر رجبی رئیس همایش ملی دانشگاه، صلح و توسعه ظهر دیروز  شش اردیبهشت در این همایش اظهارداشت: رشد و شکوفایی اقتصادی و سیاسی کشور و هر آنچه که باعث رشد و توسعه کشور شود از درون دانشگاه خواهد بود.

رجبی افزود: با وجود اینکه بنیان انقلاب اسلامی و همه ادیان الهی صلح است اما پرداختن به این مقوله در سال‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی مغفول مانده و امروز این همایش برای نخستین بار در کشور برگزار شده است.وی بیان داشت: قرآن کریم و انبیاء الهی، انسان‌ها را با داشتن مشترکات فراوان به صلح دعوت می‌کنند اما با همه این تلاش‌ها امروز در جهان درگیری‌ها و جنگ‌های زیادی اتفاق می‌افتد.

رئیس همایش و رئیس موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس تصریح کرد: به‌منظور ترویج اشاعه و تعمیق ادبیات علوم سیاسی و صلح در کنار برگزاری همایش یک روزه ملی با حضور اساتید و فرهیختگان سراسر کشور، در این همایش تفاهمنامه‌ای با 2 انجمن برتر کشور نیز امضا شد.

وی تاکید کرد: این تفاهم‌نامه در جهت توسعه و گسترش نشست‌ها و همایش‌ها با موضوع صلح و توسعه در کشور خواهد بود.همچنین دبیر علمی این همایش هم اظهار داشت: طی فراخوان اعلام شده به دانشگاه‌های سراسر کشور بیش از 130 مقاله در این زمینه به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 89 مقاله در قالب " مجموعه چکیده مقالات " در کتابچه‌ای به چاپ رسید.

  • مجتبی مقصودی
۰۶
ارديبهشت
گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تامپره فنلاند با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران و انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می نمایند:سمینار صلح مثبتزمان برگزاری: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت. ساعت ۱۵ الی ۱۸مکان برگزاری: دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی. سالن دکتر میرحسنی
  • مجتبی مقصودی
۰۵
ارديبهشت
همایش ملی " دانشگاه، صلح و توسعه"گنبد: پنج شنبه ۶ اردیبهشت۱۳۹۷، موسسه آموزش عالی گنبدبا سخنرانی: دکتر مجتبی مقصودی، دکتر باقر شاملو، دکتر عبدالامیر نبوی، دکتر علی مرشدی زاد، دکتر جهانگیر کرمی، دکتر علیرضا سلطانی، دکتر امیر هوشنگ میرکوشش.
  • مجتبی مقصودی