دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

خداحافظی با بیژن اسدی

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۱، ۰۶:۳۹ ب.ظ
دکتر بیژن اسدی استاد دانشگاه علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی و صاحبنظر مسایل خلیج فارس و خاورمیانه به رحمت خدا رفت.     با دکتر اسدی از اولین جلسات انجمن علوم سیاسی حدود هشت سال پیش آشنا شدم، آخرین بار نیز درهمایش "مطالعات خاورمیانه در ایران"  که انجمن در اول دی ماه سال گذشته برگزار کرد، گفتگویی داشتم. وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به فعالیت و کارکردهای مثبت انجمن، سرخوردگی و ناراحتی خود را از بازنشستگی اجباری از دانشگاه پنهان نمی کرد و از جمله منتقدین برخی مباحث مطروحه در همایش بودند.    از جمله کتاب های تالیفی مرحوم دکتر اسدی می توان به؛ دانشنامه نخبگان خاورمیانه، کتابشناسی خاورمیانه و جهانی شدن، دولت و جهانی شدن در خاورمیانه، خلیج فارس و مسایل آن، خلیج فارس از دیدگاه آمار و ارقام، خارجیان و خلیج فارس، سیاست خارجی دولت اصلاحات و از آثار ترجمه می توان به؛ رهبران اسراییل، سیاست انرژی کشورهای عربی خلیج فارس و اتحاد جماهیر شوروی و خلیج فارس در دهه 1980 اشاره کرد.      مجلس ترحیم آن مرحوم چهارشنبه 24 خرداد 1391 از ساعت 16.30 الی 18 در مسجد نور میدان فاطمی برگزار می شود.
  • مجتبی مقصودی

بیژن اسدی

خاورمیانه

خلیج فارس

نظرات  (۳)

هیچ انسانی یک جزیره و تمامیتی در خود نیست؛ هر انسانی بخشی از قاره است، بخشی از کل؛..... مرگ هر انسان از من می کاهد، زیرا من درگیر بشریتم. پس هستی را با تمام وجود فریاد بزن، شاید به یاد آوری روزهای فراموشی و سکوت را، و دستانی که همچنان خالیست.
با سلام و عرض ادب
آقای دکتر از شما به عنوان رییس انجمن علوم سیاسی سوالی دارم آیا واقعا آنطور که ادعا می کنید در این انجمن فرصت های برابر در اختیار دانشجویان قرار می دهید و یا اینکه فرصت ها فقط برای افرادی است که از جانب شما و دیگر اساتید که عضو هیات مدیره هستند به انجمن معرفی می شوند؟ من در تمامی نشست های انجمن حضور دارم و متاسفانه متوجه شدم که این انجمن نقش های مختلف را بر عهده عده ی معدودی قرار می دهد که البته برخی ظاهرا همه کاره هستند آیا ریاست بر انجمن این است؟ ما دانشجویان زمانی خوبیم که در نشست ها شرکت کنیم و در تمامی رسانه ها افتخارش نصیب هیات مدیره شود؟ حتما می خواهید در پاسخ به من بگویید که شما هم همکاری داشته باشید و ما استقبال می کنیم این جملات را در همایش ها نیز مطرح می فرمایید اما خود شما خوب می دانید که همه این ها در حد حرف است و نقش ها را شما تعیین می کنید آن هم فقط به دانشجویان خودتان.
رضا دانشجوی علوم سیاسی
پاسخ:
تشکر از صراحت جنابعالی امکانات انجمن و دفتر در بهره گیری از ظرفیت های دانشجویی محدود است؛ تاکنون سعی شده است به صورت گام به گام در این حوزه وارد شویم. بنده موافق راه اندازی شاخه دانشجویی هستم تا از این ظرفیت ها به صورت نهادینه و گسترده استفاده کنیم ، مثلا شاخه دانشجویی در گام اول تحت نظارت و مسئولیت پنج نفر از دانشجویان دکتری از پنج دانشگاه کشور آغاز گردد، ولی به واسطه ملاحظاتی تاکنون قرین توفیق نبوده است و هیات مدیره انجمن بدین لحاظ به جمعبندی نرسیده است. همچنان که برخی با رویکرد نخبه گرایانه، گسترش فعالیت انجمن و تسری آن به حوزه دانشجویی را بشدت نقد می نمایند و تنها فعالیت محدودی را از انجمن انتظار دارند. اگر خودتان دست اندرکاران این گونه فعالیت ها هستید بهتر می دانید که نمی توان هر فرد را به صرف ادعا جذب دفتر و فعالیت های مرتبط کرد. اداره دفتر و انجمن نیز ساده نیست. در عین حال نمی توان دفتر را بدون نظارت داشت. تنها فرد شاغل قراردادی سرکار خانم مقدس است که از سال های گذشته در دفتر شاغل است. همکار دیگر آقای حداد( دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ) است که کارهای اجرایی فصلنامه و همایش ها را به انجام می رساند که خوشبختانه هیچ یک از اعضاء هیات مدیره فعلی این عزیزان را معرفی نکرده اند و حضور و مشارکت این دو بزرگوار برای انجمن نعمتی است. بقیه همکاری های دانشجویی داوطلبانه است. گستردگی فعالیت ها و ورود و خروج در دفتر انجمن نیازمند تمهیداتی است و واقعا در توان ما و امکانات بسیار محدود فعلی نیست. ما در حال حاضر بدون کمترین امکاناتی دفتر را اداره می نماییم. علیهذا با قاطعیت اعلام می کنم دانشجویانی که بتوانند بصورت داوطلبانه، کیفی و با شرح وظایف تعریف شده محل همکاری و مساعدت به انجمن باشند و بتوانند باری از دوش ما بردارند، استفاده خواهیم کرد. البته این نکته را در خاطر داشته باشید؛ کار مشخص و تعریف شده؛ به علاوه، همکاری ها را با کارهای کوچک آغاز می کنیم تا آهسته آهسته این همکاری ها گسترش یابد. معیار ارزیابی و آغاز همکاری و استمرار آن، کار بی ادعا، بی منت و کیفی است. بنده نیز بشدت منتقد این وضع هستم و احساس مغبون بودن می کنم. پس از قریب یک دهه کار داوطلبانه در راه اندازی و استمرار فعالیت های انجمن آیا سهمی شایسته از افتخاراتی که می فرمایید، برده ام! در این مملکت سهم از آنان کسانی است که از کار نکرده سود می برند. علیهذا، به نوبه خود فعالیت بفرمایید تا از این افتخارات سهم ببرید! پاسخ را طولانی نمی کنم، مستحضر هستید بنده به عنوان رییس هیات مدیره انجمن ملزم به تبعیت مصوبات و سیاست های مصوب هستم و بدین گونه نیست از هر کسی که خوشم آید بتوانم دعوت کنم. مشخصا به عنوان کسی که تلاش کرده ام انجمن را در عمل به صورت شفاف، پاسخگو و دمکراتیک اداره کنم در صورتی که واقعا علاقمند به همکاری داوطلبانه و کیفی هستید بنده در گام اول از شما برای راه اندازی "گاهنامه الکترونیک"" انجمن دعوت می نمایم. این گوی و این میدان!! در صورت تمایل با ایمیل من تماس بگیرید: maghsoodi42@yahoo.com آقا رضای عزیز! با سلام مجدد. به احترام انتقاد و نکته بینی جنابعالی ساعتی بعد ضمن پاسخگویی ، از جنابعالی دعوت به همکاری در انجمن کردم. با گذشت بیش از دو هفته خبری از جنابعالی نشد. این رفتار و گفتار را باید به حساب چه گذاشت!!!
سلام علیکم:

این جانب از دانشجویان سالهای 1367تا1375 جناب استاد بزرگوارم دکتر بیژن اسدی رحمت الله
علیه بودم.دروسی چون خلیخ فارس و مسائل آ«،اعراب واسرائیل و مسئله فلسطین،روش تحقیق ب ومهمتروزیباتر از هر سه جغرافیای سیا سی را در محضر آن سفر کرده خوشه چینی کردم.ازآنجا که شهرستانی هستیم خیلی دیر از خبر کوچ ناباورانه اش مطلع شدم.تقریبا 1ماه بعد.امروز که هیژده شهریورهزار و سیصد ونودویک خورشیدی است برص تارنما نوشتم ((بیژن اسدی)) نیتم این بود که ببینم آیا از
همکارانش کسی هست که نظامی وار بگوید:همی گفتم که خاقانی دریغاگوی من باشد-دریغا من شدم آخردریغا گوی خاقانی)) عمرتان دراز باد جناب دکتر مقصودی.سرتان ساینده ی به گردون باد که امروزحقیر را خوشحال کردید.ولی عبارتِ((بازنشستگی اجباری)) در خداحافظی بیژن اسدی برای من پرسش برانگیز بود. به راستی به دلیل ایشان را ((بازنشسته اجباری)) کردند؟ آیا اگر می دانید ممکن است
برای حقیر بنویسید.ضمناً می شودبفرمائید ایشان اصالتاً اهل کجا بودند؟ راستش دوره دانشجوئی شرم وحیا و کمروئی شهرستانی بودن اجازه نداد اینپرسش را از محضرشان باوجود 4ترم درس بپرسم خیلی ممنون از حضرتعالی
یونس کجوری گشنیانی
از شهرستان سوادکوه
پاسخ:
سلام و درود متاسفانه افتخار همکاری با مرحوم دکتر اسدی را کمتر داشته ام ولی در مورد پرسش جنابعالی از دوستان پرس و جو کرده ام. ایشان متولد تهران بوده اند و بازنشستگی ایشان پیش از موعد بوده است.