دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

سوژه هفته از منظر روزنامه فرهیختگان

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۰۴ ب.ظ
نگاهی به تغییرات رشته علوم سیاسی و و اتفاقات بعد از آنکار گروه یا کار فرد    روزنامه فرهیختگان در ویژهنامه روزانه نیمکت شنبه 4 مرداد خود علاوه براختصاص طرح روی جلد و انتخاب تیتری پر محتوی و جنجالی با عنوان "نگاهی به تغییرات رشته علوم سیاسی و و اتفاقات بعد از آن؛ کار گروه یا کار فرد"،  دو صفحه از 8 صفحه این ویژه نامه را به بازنگری دروس رشته علوم سیاسی  اختصاص داد.    در یادداشت یک صفحه ای اول پیوند نیک پی چهار نکته را مطرح و برجسته سازی کرده است:اول: تب و تاب تدوین مجدد سرفصل ها، مخالفت ها و اظهار نظرهای داغ متعاقب آن.دوم: اظهار نظرهای رییس کارگروه تحول علوم سیاسی در دفاع از نحوه و ساختار اصلاحات انجام شده در سرفصل ها و عناوین رشته علوم سیاسیسوم: دخالت رییس قبلی دانشگاه علامه طباطبایی در حاکمیت رویکردی خاص در تدوین برنامه سرفصل ها.چهارم: ابراز نارضایتی اساتید دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاههای اصفهان، تربیت مدرس و شیراز در مورد این تحولات و تلاش برای انعکاس نارضایتی به مقامات کارگروه و مسئولان وزارت علوم.

نظرات  (۴)

با سلام استاد بزرگوار
اینجانب به عنوان کسی که 6 سال در دانشگاههای معتبر این و در خدمت اساتید بزرگواری علوم سیاسی اموختم معتقدم که اولا علوم سیاسی به یک تغییر نه تحول نیاز دارد دوما این تغییر نباید به معنی اسلامی سازی بلکه در راستای توجه به بومی سازی و ارائه انتخابهای متعدد برای علاقه مندان این رشته باشد.
کارشناسی این رشته لازم است بیشتر به اصول و مبانی و روش تحقیق و روش شناسی پرداخته شود و در ارشد و دکترا گرایشهای مختلفی ارائه گردد و نهایتا این که این کار باید با خرد جمعی و مشارکت همه اساتید و حتی شورای منتخبی از دانشجویان و فارغ التحصیلان به انجام برسد نه یک گروه خاص آنهم با شائبه سیاسی.
پاسخ:
با سلام و درود و تشکر از همدلی و همفکری
با سلام و خسته نباشید
با این که با روی کار آمدن دولت اعتدال و امید و حمایت اولیه شخص رئیس جمهور از انجمن های علمی این انتظار می رفت که انجمن علوم سیاسی نیز فعالیت های گسترده تری داشته باشد اما متاسفانه انجمن با رکود مواجه شده است و با این که نیمه مرداد است حتی خبری از همایش انجمن هم نیست. استاد گرامی به عنوان یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد از شما می پرسم در شرایطی که حضور شما تا این حد موثر بود چرا راضی به استعفا شدید تا انجمنی با آن همه فعالیت به یکباره دچار چنین رکودی شود؟ واقعا برای مسئولین جدید آینده انجمن اصلا مهم نیست؟ فکر نمی کنید اگر شما هنوز مسئولیت خود را داشتید انجمن می توانست به عنوان نماینده جامعه علوم سیاسی نقش موثری ایفا کند؟
پاسخ:
با سلام و تشکر با شما موافقم، کار دیگری از دستم برنمی آمد من هم بین بد و بدتر، گزینه استعفاء از رییس انجمن را انتخاب کردم. انشاا... در فرصت مقتضی بشرح آن خواهم پرداخت. فراموش نفرمایید؛ هرچند انجمن دچار رکود نسبی شده است ولی همچنان حیات دارد و قطعا در آینده ای نه چندان دور شتاب خود را بازخواهد یافت. قطعا مطالبه گری جنابعالی و همه علاقمندان به این حوزه و رشته و این نهاد در بازیابی نقش اصلی خود موثر خواهد بود
سلام
من دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی هستم و می خوام در مورد انجمن های علمی کار کنم، علی الخصوص بیشترین تاکیدم بر انجمن علوم سیاسی و روابط است، در مورد این موضوع کم کار شده البته مقاله شما را در فصلنامه مطالعات بین المللی خواندم اطلاعات دیگری در مورد انجمن علوم سیاسی و روابط بین الملل هست؟ اصلا در این مورد کار شده چطور می تونم اطلاعات به دست بیارم
پاسخ:
با سلام اطلاعات انجمن ها از مسئولین دفتر انجمن ها قابل تهیه کردن است. البته کتاب کاملی در باره فعالیت ده ساله انجمن علوم سیاسی ایران از سوی اینجانب و یکی از پژوهشگران با حجمی حدود 500 صفحه با نام " انجمن علوم سیاسی ایران و سیاست ورزی؛ از اندیشه آرمانشهری تا واقعگرایی" در شرف نهایی شدن است که در ماه های آینده قابل انتشار خواهد بود.
سلام و ممنون
کتاب را انجمن منتشر می کند؟ چه زمان منتشر می شود؟ این کتاب فقط گزارش فعالیت انجمن است؟
پاسخ:
سلام مجدد منطقا باید انجمن منتشر نماید ولی در حال حاضر ارزیابی دقیقی از ناشر آن نداریم.