دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۵ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

۳۰
شهریور

نوزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های ماهیانه انجمن علوم سیاسی ایران شعبه خراسان "یک جلد کتاب، یک برگ تاریخ" 

 

با سخنرانی: دکتر مجتبی مقصودی
 

با معرفی کتاب‌ "مصالحه ملی"

اثر فقیرمحمد ودان

 

 

 موضوع  

مصالحه ملی
 اندیشه سیاسی گذار از فرهنگ جنگ به فرهنگ صلح

چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸ ال ۱۹
 به صورت زنده از صفحه اینستاگرام انجمن علوم سیاسی ایران شعبه خراسان 

 

https://www.instagram.com/ipsa.kb/

 

    

  • مجتبی مقصودی
۲۸
شهریور

صلح و چالش های پیش رو

مصاحبه دکتر امیر دبیری مهر با دکتر مجتبی مقصودی در برنامه گفتاورد

به مناسبت روز جهانی صلح

 

 

 

اگر پنج آرمان و هدف و ارزش بزرگ را برای بشر متصور باشیم که تقریبا در ادوار مختلف تاریخ در مورد آن اجماع وجود داشته باشد، آن پنج مفهوم عبارت است از عدالت، آزادی، امنیت، رفاه و صلح

خوب است بدانیم که متاسفانه بشر در پاسداری از صلح کارنامه درخشان و روشنی ندارد و شاید در طول تاریخ زندگی بشر، تنها حدود صد و پنجاه سال از عمر خود را در صلح کامل بوده و بقیه سالها را به نحوی در جنگ و ستیز درگیر بوده است. از این جهت بیست و یک سپتامبر یا سی ام شهریور ماه، روز جهانی صلح نام گرفته است.

آقای دکتر امیر دبیری مهر با دعوت از آقای دکتر مجتبی مقصودی، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران، به گفت وگو پیرامون موضوع مفهوم صلح و چالشهایی که صلح را در منطقه و جهان تهدید می کند و اینکه چه رهیافتهایی را  می شود برای تامین و استمرار صلح اتخاذ کرد، پرداختند

علاقمندان می توانند برنامه گفتاورد را دوشنبه بیست و نهم شهریور ماه، از ساعت دوازده، از روی موج اف ام ردیف نود و چهار مگاهرتز، موج آشنای شبکه رادیویی تهران شنونده باشند و تکرار همین برنامه را فردای همان روز، ساعت دوازده بشنوند.

 

goftavard_radio_tehran@

  • مجتبی مقصودی
۲۷
شهریور

 

 

سمپوزیوم ملی زنان

 

 

 

 

 

 

  • مجتبی مقصودی
۱۷
شهریور

بیانیه انتقادی 12  انجمن علمی نسبت به حکم برکناری دکتر بیژن عبدالکریمی

 

به قرار اطلاع، دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رأی هیأت رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضاء هیأت علمی آن دانشگاه و بدون توجه به رأی دادگاه عمومی مبنی بر لغو حکم تعلیق ایشان، به خدمت جناب آقای دکتر بیژن عبدالکریمی، عضو محترم هیأت علمی آن دانشگاه پایان داده است. این برخورد مغایر با شأنیت نهاد دانشگاه، ارزش ها و هنجارهای علمی و آزادی های آکادمیک ارزیابی شده و گویا صدور چنین احکامی در مورد اعضاء هیأت علمی تنها منحصر به این حکم هم نبوده است.

دکتر بیژن عبدالکریمی که به خاطر بیان دیدگاه های انتقادی و دلسوزانه اش از کار برکنارشده، چهره ای است که به تعهد علمی، خردورزی انتقادی، دلبستگی به فرهنگ دینی و ملی و دلسوزی عمیق به کشور و مردم ایران اشتهار دارد. درنتیجه، چنین تصمیمی موجب حیرت و ناخرسندی دانشگاهیان و فرهیختگان کشور شده است و می تواند موجی از ابهام و ناامیدی را در فضای علمی کشور به خصوص دانشجویان ایجاد کند.

رشد و شکوفایی دانشگاهها به خصوص در رشته های علوم انسانی و اجتماعی مستلزم رعایت موازین استقلال علمی دانشگاه ها و آزادی و امنیت دانشگاهیان در ابراز دیدگاه های انتقادی است. بر همین اساس، چگونگی برخورد با محققان، نویسندگان و روشنفکران، مهمترین معیار و ملاک ارزیابی مدیران موسسات آکادمیک، دولت ها و حکومت ها از نظر ارزش گذاری به پیشرفت علمی تلقی می شود.

انجمن های علمی امضاء کننده این بیانیه در پاسداشت از آزادی علمی و قدرشناسی از اندیشمندان دردمند و دلسوز کشور و به منظور تحقق شکوفایی علمی ایران عزیز، از مسئولان مربوطه می خواهند که در این گونه تصمیمات تجدید نظر کنند و خود مشوق استادان دانشگاه برای آزاداندیشی، ارتقاء فضای نقد علمی و بررسی منصفانه در محیط های علمی باشند و اجازه ندهند کسانی که با مقتضیات کار علمی بیگانه اند در مسیر توسعه علمی خلل وارد کنند.

دستور رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی برای توقف اجرای حکم اخراج این استاد محترم تا بررسی مجدد در هیأت عالی تجدید نظر آن دانشگاه، موجب امیدواری و نشانه اثرگذاری افکار عمومی و انذار اهل قلم به این اقدام غیرمتعارف و ناموجه است. با این حال، انتظار می رود این اقدام درباره افراد و موارد مشابه دیگر هم اعمال شود؛ و مهمتر اینکه تصمیماتی اتخاذ شود که اجازه ندهد اعضای هیأت علمی به خاطر اظهار نظرهای علمی وانتقادی خود با مؤاخذه، محدودیت و محاکمه روبرو بشوند.

16 شهریور 1400

 

انجمن انسان شناسی ایران

انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری

انجمن ایرانی تاریخ

انجمن ایرانی حقوق اداری

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

انجمن جامعه شناسی ایران

انجمن جمعیت شناسی ایران

انجمن حقوق شناسی ایران

انجمن علمی حقوق اساسی ایران

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

انجمن علمی مطالعات صلح ایران

انجمن علوم سیاسی ایران

  • مجتبی مقصودی
۰۵
شهریور

 

 

یادداشتی به مناسبت درگذشت دکتر احمد گل محمدی

مجتبی مقصودی

 

درگذشت دوست و همکار گرامی شادروان دکتر احمد گل محمدی ضایعه ای بزرگ برای جامعه دانشگاهی و به ویژه حوزه علوم سیاسی کشور محسوب می شود. این خسران بزرگ برای جامعه شناسی سیاسی و جامعه شناسی تاریخی ایران ملموس تر و مشهودتر است.

تلاش های علمی دکتر گل محمدی در خلق آثار بنیادی و ماندگار اعم از تالیف، تحقیق و ترجمه در طول دو دهه اخیر این آثار را به منابع پر مراجعه و مخاطب مبدل ساخت. افتخار آشنایی با این همکار گرامی به اوایل دهه 1380 و تاسیس انجمن علوم سیاسی ایران و مشارکت های علمی و همدلانه ایشان در نشست ها، سخنرانی ها، همایش ها، جلسات نقد و بررسی و مجامع انجمن علوم سیاسی ایران برمی گردد.

هر یک از سخنرانان امروز در مراسم یادبود این استاد فقید ابعادی از زندگی و شخصیت و یا خاطراتی از این بزرگوار را نقل کرده اند؛ بنده در این سخنرانی کوتاه به دو بُعد از شخصیت ایشان اشاره می کنم:

 

اول: بُعد شخصیتی و هویتی در ارتباطات اجتماعی:

  • صداقت گفتاری و سلامت رفتاری؛
  • همراهی و همدلی با نهادهای انجمنی و داوطلبانه؛
  • روح تعامل گرایانه و نوع دوستانه؛
  • دارای انرژی مثبت؛
  • انگیزه بخشی، به ویژه به دانشجویان؛
  • روحیه امیدوارانه نسبت به آینده کشور، علیرغم ناملایمات و شدائد فردی، ملی و اجتماعی
  •  

دوم: از بُعد علمی:

تمرکز زنده یاد دکتر گل محمدی بیشتر در دو حوزه بود:

  1. جامعه شناسی سیاسی و  به ویژه جامعه شناسی سیاسی معاصر ایران؛
  2. جامعه شناسی تاریخی و تاریخ ایران؛ به ویژه تاریخ معاصر ایران

     لذا؛ تالیفات، تحقیقات، ترجمه ها، سخنرانی ها، مقالات و یادداشت های ایشان نیز این خط سیر را دنبال می کرد؛ چنانچه در حوزه جامعه شناسی سیاسی با دو اثر تالیفی فاخر یعنی؛ "چیستی، تحول و چشم انداز دولت" و "جهانی شدن فرهنگ و هویت" و دو ترجمه ماندگار یعنی؛"درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی" و "معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی" مواجه هستیم.

   در کارنامه علمی دکتر گل محمدی در حوزه تاریخ و جامعه شناسی تاریخی از جمله تحولات تاریخ معاصر ایران سه جلد کتاب ارزشمند و بسیار پرمخاطب "ایران بین دو انقلاب"، "درآمدی بر فلسفه تاریخ" و "بنیادهای علم تاریخ؛ چیستی و اعتبار شناخت تاریخی" قابل ملاحظه است.

 

ایران جزء جدا نشدنی مطالعات و تحقیقات استاد:

"تمرکز بر مسائل ایران" به ویژه مسائل جدّی و چالش برانگیز کشور را می توان جزء جدا نشدنی آثار قلمی به ویژه در حوزه جامعه شناسی سیاسی و تاریخ تحولات ایران معاصر استاد دانست. موضوعاتی چون مسائل زنان، نهاد دولت، نظام پارلمانی، هویت، سرمایه اجتماعی، جامعه مدنی، فرهنگ سیاسی، دمکراسی، توسعه و فساد سیاسی، انقلاب و گروه ها و تشکل های سیاسی در این زمره اند.

رویکرد علمی استاد:

مهمترین وجوه رویکردی دکتر گل محمدی را در نگاه "آسیب شناسانه"، "اصلاح طلبانه"، "امیدوارانه"، "درون زا"، "آموزشی" و معطوف به "مسئولیت پذیری نسبت به سرنوشت کشور" دانست که بحث در مورد هریک از ابعاد و وجوه برشمرده شده فرصت و وقت بیشتر و مناسب تری را می طلبد که در حوصله این مختصر نمی گنجد..

 

روحش شاد

 

 

 

 

 

 

 

  • مجتبی مقصودی