دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

رو نمایی از کتاب و نمایشگاه آثار مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان   

   وزارت امور خارجه افغانستان و مرکز مطالعات استراتژیک 

 

این وزارت خانه روز یکشنبه سوم خرداد میزبان مقامات، مسئولین، اساتید دانشگاه های داخل و خارج کشور  و اصحاب رسانه و علاقمندان برای رونمایی از کتاب "سیاست خارجی افغانستان در سپهر همکاری های منطقه ای" بودند.  

این کتاب در سه بخش و 17 فصل سازماندهی شده است و در تالیف و تدوین این اثر 11 پژوهشگر زیر نظر دکتر فرامرز تمنا مشارکت داشتنه و تدوین آن یکسال به طول انجامیده است و نویسندگانی نظیر دکتر میرویس بلخی، محمد ا... افضلی، محمد داود قیومی، حسین رحیمی، سید مهدی منادی، مسعود سلطانی، احمد ظاهر نوری، سید نوراا... راغی، حسن سروش و فرشته روحانی در این فعالیت جمعی مشارکت داشتند.    

 در این نشست دکتر عتیق الله عاطفمل معاون وزارت امور خارجه، دکتر فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان، دکتر مجتبی مقصودی از دانشگاه آزاد اسلامی از ایران و دکتر  محمد وحید بینش رئیس اسبق مرکز مطالعات راهبردی افغانستان و استاد دانشگاه خاتم‏ النبیین(ص) کابل به ارائه سخنرانی پرداختند و علاوه بر حضور مسئولین ادارات مختلف وزارت خارجه، سید محمد خیرخواه والی (استاندار) سابق هرات و سفیر  این کشور در تاجیکستان در دوران حامد کرزای نیز حضور داشتند.  

  در ابتدا دکتر فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و رییس دانشگاه افغانستان ضمن خیر مقدم به حضار و مهمانان، با ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز نوپا، اثر پیش رو را نگاهی بومی و از درون به سیاست خارجی افغانستان در سپهر تعاملات منطقه ای، اسلامی و بین المللی ارزیابی کرده و تلاش های یک ساله این تیم پژوهشی را علیرغم کمبود منابع تشریح نمودند و با وعده انتشار جلدهای دوم و سوم این کتاب، ساختار، محتوی، جهت گیری، اهداف و اصول راهنمای این اثر را برشمردند.

رئیس دانشگاه افغانستان در ادامه با تشریح سه دهه جنگ و درگیری در افغانستان، جهت گیری علمی و راهبردی این مرکز را شروعی در راستای گسترش و تعمیق کاربردی آن در عرصه دپیلماتیک افغانستان نوین دانستند.  

  سخنران بعدی دکتر عتیق الله عاطفمل معاون وزارت امور خارجه بودند. ایشان اطمینان دادند، که پس از این هر نوع کتاب که در راستای سیاست خارجی افغانستان تالیف شود، این وزارت از آن استقبال خواهد کرد و در این حوزه تنها در سال گذشته 20 کتاب در راستای سیاست خارجه افغانستان، به تالیف در آمده و این روند همچنان ادامه دارد.

    در ادامه دکتر مجتبی مقصودی با تبریک انتشار این اثر به نویسندگان و دست اندرکاران مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان، به ویژگی های محتوایی، روشی، ساختاری و شکلی این کتاب پرداختند. اهمیت کار تیمی و جمعی، پر کردن خلاء مطالعات سیاست خارجی افغانستان، نگاه بومی و آسیب شناسانه، بهره گیری، توانمند سازی و معرفی پژوهشگران داخلی، اهمیت حوزه مطالعات منطقه ای در مطالعات سیاسی و علمی، کاربست الگوی سه ضلعی تعامل گرا با "همسایگان و منطقه"، "کشورهای مسلمان" و "قطب های جهانی دانش، قدرت و ثروت"،  و اشاره ای به دیدگاه دوتوکویل در مورد ضرورت پیوند عرصه نظر و عمل از جمله مواردی بود که از سوی عضو هیئت موسس انجمن مطالعات صلح مورد طرح و توجه قرار گرفت.   

آخرین سخنران این نشست دکتر  محمد وحید بینش استاد دانشگاه های افغانستان بود که با برشمردن ابعاد و ویژگی هایی از این اثر، این نکته را خاطر نشان ساخت که گسترش افراطی گری و سلفی گری نباید ما را از ارزش های جهادی جامعه افغانستان دور بسازد و  این ارزش ها را باید پاس داشت.  

  در حاشیه نشست و در سالن جانبی، نمایشگاهی از کتاب های منتشره از سوی مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان برگزار گردید. برخی از آثار این نمایشگاه عبارت بودند از: "مکتب دیوبند و بنیادگرایی در افغانستان و پاکستان" اثر شهلا امان، "توسعه سیاسی در افغانستان؛ موانع و چالش ها"  نگارش دکتر محمد اکرم عارفی، "صلح در اندیشه پیامبر اکرم(ص)" تالیف عبدالرحمن سلیم، "نظامیان و سیاست در افغانستان" اثر معاذاا... دولتی، "چرا ملت ها ناکام می مانند؟" اثر دارون عجم اوغلو و جیمز.ا. رابینسون ترجمه رامین نوروزی، "عرفای افغانستان در هند" تالیف محمد اا... افضلی، "به سوی همکاری های موثر در جنوب آسیا" به ویراستاری تامیسلا  دلینیک و نشچال ان. پاندی ترجمه سید مهدی منادی، فصلنامه مطالعات استرتژیک ویژه نامه "انتخابات" و "افغانستان پس از 2014" که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.