دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۲
آبان

انتشار پنجاه و سومین شماره از پژوهشنامه علوم سیاسی

 

علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس http://www.ipsajournal.ir   مقالات این شماره و شماره های پیشین را به رایگان، دانلود و استفاده نمایند.در این شماره می خوانید:

دوره و شماره: دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 53، زمستان 1397، صفحه 236-1  

 

 شوراهای اسلامی شهر و روستا و تمرکززدایی در جمهوری اسلامی ایران غلامرضا ابراهیم آبادی؛ سیدعبدالرحیم ابوالحسنی صفحه 34-7 2.

تخریب و مبارزات منفی در انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ علل و زمینه ها محمد بابایی؛ ساسان مرادی؛ علی اصغر قاسمیصفحه 62-35 3.

موانع مشارکت نخبگان سیاسی زن در عرصه تصمیم گیری های سیاسی و مدیریتی؛ (مطالعه موردی: زنان نماینده مجلس) زهرا حیدری؛ عباس کشاورز شکری؛ زاهد غفاری هشجین؛ علی مرشدی زادصفحه 94-63 4.

چالش‌های اپوزیسیون انگاری انجمن‌های علمی علوم اجتماعی در ایران و تأثیر آن بر توسعه سیاسی مهرداد خرم نصر؛ مجتبی مقصودیصفحه 124-95 5.

مطالعۀ عوامل شکل‌گیری و شناخت اندیشۀ سیاسی کرتیر بر اساس شواهد تاریخی و باستان‌شناسی زینب خسروی؛ بهروز افخمیصفحه 162-125 6.

بررسی رویکردهای سیاسی و رقابت جویانه ایران و عربستان و سازوکارهای مهار دشمنی ها حسین علاییصفحه 191-163 7. گذار از نوسازی به دموکراتیزاسیون؛

توسعه سیاسی در هندوستان و درس‌های آن برای ایران سید محمد محمدیصفحه 220-193( http://www.ipsajournal.ir )پژوهشنامه علوم سیاسیپژوهشنامه علوم سیاسی (IPSA)

  • مجتبی مقصودی
۰۷
آبان

انتخابات هیات مدیره دوره هفتم انجمن علوم سیاسی ایران 

 

دوشنبه، ششم آبان ماه ١٣٩٨، رأس ساعت ١٦، انتخابات هفتمین دوره هیأت مدیره علوم سیاسی ایران برگزار گردید. در ابتدای این جلسه، رییس (دکتر سید عبدالامیر نبوی) و نایب رییس (دکتر قدیر نصری) هیأت مدیره دوره ششم، گزارش عملکرد این  دوره را ارایه کردند، سپس خزانه دار (دکتر علی مرشدی زاد) و بازرس (دکتر امیر هوشنگ میرکوشش)   دوره ششم، گزارش گردش مالی دوره مذکور را قرائت نمودند.  در ادامه برنامه، انتخابات دوره هفتم برگزار گردید.

طبق آیین نامه  انجمن های علمی، مدیریت مجمع عمومی فوق العاده را کسانی عهده دار می شوند که قصد کاندیداتوری برای دوره جدید را ندارند. بر این اساس، رییس و نایب رییس  دوره اخیر (دکتر نبوی و دکتر نصری) که نامزد دوره هفتم نبودند، هدایت مجمع را عهده دار شدند. پس از توضیحات مقررات از سوی نماینده وزارت علوم، شانزده  نفر (آقایان دکتر محمدتقی قزلسفلی، دکتر سلمان صادقی زاده، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، دکتر محمدجواد حق شناس، دکتر حمید احمدی، دکتر وحید سینایی، دکتر محسن خلیلی، دکتر محمد علی تقوی، دکتر کیومرث اشتریان، دکتر امیرمسعود شهرام نیا، دکتر سیدمسعود موسوی شفایی، دکتر امیرهوشنگ میرکوشش، دکتر مجتبی مقصودی، آقای سیروس عباس زاده، خانم دکتر مهدخت ذاکری و دکتر الهه کولایی) نامزد هیأت مدیره و سه نفر (دکتر سعید شکوهی، خانم فهیمه قربانی و دکتر سیمین حاجی پور) نامزد بازرسی انجمن شدند.  

بعد از برگزاری انتخابات و شمارش آرای مأخوذه (٨٩ رای)، هفت نفر زیر به ترتیب بعنوان اعضای هیأت مدیره دوره  هفتم انتخاب شدند: دکتر مجتبی مقصودی، دکتر الهه  کولایی، دکتر سید مسعود موسوی شفایی، دکتر کیومرث  اشتریان، دکتر جلال الدین دهقانی فیروز آبادی، دکتر محمدتقی قزلسفلی (علی البدل اول)  و دکتر سلمان صادقی زاده (علی البدل دوم). 

 همچنین دکتر سعید شکوهی بعنوان بازرس اصلی و دکتر سیمین  حاجی پور ساردویی بعنوان بازرس علی البدل، بیشترین رای اعضا را بدست آوردند. 

جلسه با تبریک حضار و اعضای هیأت مدیره ششم به منتخبین جدید خاتمه پذیرفت.

 

  • مجتبی مقصودی
۰۵
آبان

یادداشتی از دکتر عبدالامیر نبوی

رییس هیأت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران

همکاران و همراهان گرامی

با سلام و احترام،همان گونه که مستحضرید، فردا عصر دوره سه ساله فعالیت های هیات مدیره ششم انجمن به پایان می رسد و با رای اعضای محترم انجمن، هیات مدیره هفتم انتخاب خواهد شد.

به نظرم، اکنون زمان مناسبی برای طرح چند نکته به نمایندگی از اعضای ششمین دوره هیات مدیره انجمن است:

اول. هیات مدیره فعلی از همان ابتدای استقرار در سال ۹۵ با مطالبات متنوع علمی و صنفی اعضاء و جامعه مخاطب خود روبرو بود‌. بنابراین در این مدت کوشیده شد ضمن احترام به تمامی زحمات گذشته، تمامی فعالیت ها در چارچوب پاسخگویی به این مطالبات و نیازها سامان یابد و بیانیه ها، عناوین همایش های سالانه و عمده نشست های تخصصی نیز بر همین اساس تعریف، تنظیم و دنبال می شد.

دوم. هیات مدیره فعلی همیشه بر این باور بوده است که انجمن، خانه امید و پناهگاه جامعه علوم سیاسی و روابط بین الملل ایران، به ویژه دانشجویان، است. بنابراین انجمن در این مدت خود را نه رقیب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دید و نه در پی انجام وظایف اغلب برزمین مانده آنها برآمد. برعکس، از ابتدا تصمیم برآن شد که از تمامی ظرفیت ها و پیشنهادها به نحوی مناسب و روشمند، به خصوص در چارچوب کمیته های علمی، استفاده شود.

سوم. نیت و همت اعضای هیات مدیره فعلی همواره بر این بوده است که اقدامات و مواضع انجمن بر پایه حفظ منزلت علمی و استقلال مدنی این نهاد باشد و سخنان یا رفتارها موجب آسیب دیدن این ویژگی نشود. همه می دانیم که حفظ و تداوم جایگاه علمی و مدنی انجمن همواره در گروی اجتناب از شتابزدگی، ورود به بازی های سیاسی، مریدبازی یا حضور در میدان حاشیه هاست و البته این امر منافاتی با موضع گیری فعالانه در قبال مهمترین رویدادها و حوادث ندارد.

چهارم. هیات مدیره فعلی درعین کمبود امکانات، ذهن خود را در تهران محصور نکرد و تلاش گسترده ای برای شکل گیری شبکه علوم سیاسی و روابط بین الملل کشور انجام داد. در این مدت علاوه بر تاسیس شعبه کرمانشاه، اقدامات اصلی راه اندازی شعب یزد، ایلام، یاسوج و تبریز نیز انجام شد که امید است همین امسال به نتیجه برسد و به زودی شاهد پیوندخوردن دانش و تجربه تمامی دانشگاه های کشور باشیم.

پنجم. در این مدت، ایده ها و برنامه هایی هم از سوی هیات مدیره و هم از سوی کمیته های علمی مطرح می شد که متاسفانه به خاطر مشکلات اغلب اجرایی و مالی، به ثمر نرسید. واقعیت تلخ آن است که هرگونه فعالیت مستقلانه علمی در کشورمان با ده ها مشکل و دست انداز روبرو است. در هر حال، امیدواریم این گونه ایده ها و برنامه ها با درایت و پیگیری هیات مدیره بعدی به نتیجه برسد و موجب نشاط و سرزندگی بیشتر جامعه علوم سیاسی و روابط بین الملل کشور شود.

ششم. هرگونه کامیابی و موفقیتی در این سه سال به دست آمده، نتیجه برنامه ریزی و کار دسته جمعی بوده است و چه کسی است که نداند بخش عمده و اساسی این موفقیت ها بخاطر تلاش همکاران عزیز در کمیته های علمی بوده است؟ درست است که کمیت و کیفیت فعالیت های کمیته های علمی یکسان نبود و گاه انتقاداتی را پدید می آورد، اما نمی توان بر زحمات بی چشمداشت و همراهی تمامی همکاران عزیز چشم بست و صمیمانه سپاسگزاری نکرد.

هفتم. به رغم تلاش جهت انتخاب زمانی مناسب برای برگزاری انتخابات هیات مدیره جدید، این امر ممکن نشد. درواقع، با توجه به قواعد و مقررات دست و پا گیر اداره ثبت شرکت ها و وزارت علوم، فردا (۶ آبان) تنها روزی بود که توانستیم برای برگزاری مجمع عمومی و فوق العاده هماهنگ کنیم. برای همین به نمایندگی از هیات مدیره، از تمام دوستان و همکاران ارجمند دعوت و درخواست می کنم از سر لطفی که همیشه به انجمن داشته اند، در دو نشست فردا - انتخابات و اصلاح موادی از اساسنامه - شرکت و اظهارنظر کنند.

هشتم. تمامی اعضای پیوسته انجمن از حق مساوی حضور در عرصه رقابت و رای گیری برخوردارند. بنابراین هیات مدیره ششم ضمن دعوت از تمامی دوستان عزیز برای کاندیداتوری و حضور جدی تر در مسیر سیاستگذاری و برنامه ریزی فعالیت های انجمن، بر بی طرفی خود در فرآیند انتخابات تاکید می کند و آن را یکی از مهمترین نشانه های سلامت نشست فردا می داند.در نهایت، ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دوستان عزیزی که انجمن را در سه سال گذشته صبورانه یاری کردند، از هم اکنون دستان اعضای هیات مدیره بعدی را به گرمی می فشاریم و آمادگی خود را برای همکاری و انتقال امور اعلام می کنیم.

 

 

  • مجتبی مقصودی