دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

گذری بر کارنامه علمی دکتر احمد گل محمدی

جمعه, ۵ شهریور ۱۴۰۰، ۰۱:۱۴ ب.ظ

 

 

یادداشتی به مناسبت درگذشت دکتر احمد گل محمدی

مجتبی مقصودی

 

درگذشت دوست و همکار گرامی شادروان دکتر احمد گل محمدی ضایعه ای بزرگ برای جامعه دانشگاهی و به ویژه حوزه علوم سیاسی کشور محسوب می شود. این خسران بزرگ برای جامعه شناسی سیاسی و جامعه شناسی تاریخی ایران ملموس تر و مشهودتر است.

تلاش های علمی دکتر گل محمدی در خلق آثار بنیادی و ماندگار اعم از تالیف، تحقیق و ترجمه در طول دو دهه اخیر این آثار را به منابع پر مراجعه و مخاطب مبدل ساخت. افتخار آشنایی با این همکار گرامی به اوایل دهه 1380 و تاسیس انجمن علوم سیاسی ایران و مشارکت های علمی و همدلانه ایشان در نشست ها، سخنرانی ها، همایش ها، جلسات نقد و بررسی و مجامع انجمن علوم سیاسی ایران برمی گردد.

هر یک از سخنرانان امروز در مراسم یادبود این استاد فقید ابعادی از زندگی و شخصیت و یا خاطراتی از این بزرگوار را نقل کرده اند؛ بنده در این سخنرانی کوتاه به دو بُعد از شخصیت ایشان اشاره می کنم:

 

اول: بُعد شخصیتی و هویتی در ارتباطات اجتماعی:

  • صداقت گفتاری و سلامت رفتاری؛
  • همراهی و همدلی با نهادهای انجمنی و داوطلبانه؛
  • روح تعامل گرایانه و نوع دوستانه؛
  • دارای انرژی مثبت؛
  • انگیزه بخشی، به ویژه به دانشجویان؛
  • روحیه امیدوارانه نسبت به آینده کشور، علیرغم ناملایمات و شدائد فردی، ملی و اجتماعی
  •  

دوم: از بُعد علمی:

تمرکز زنده یاد دکتر گل محمدی بیشتر در دو حوزه بود:

  1. جامعه شناسی سیاسی و  به ویژه جامعه شناسی سیاسی معاصر ایران؛
  2. جامعه شناسی تاریخی و تاریخ ایران؛ به ویژه تاریخ معاصر ایران

     لذا؛ تالیفات، تحقیقات، ترجمه ها، سخنرانی ها، مقالات و یادداشت های ایشان نیز این خط سیر را دنبال می کرد؛ چنانچه در حوزه جامعه شناسی سیاسی با دو اثر تالیفی فاخر یعنی؛ "چیستی، تحول و چشم انداز دولت" و "جهانی شدن فرهنگ و هویت" و دو ترجمه ماندگار یعنی؛"درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی" و "معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی" مواجه هستیم.

   در کارنامه علمی دکتر گل محمدی در حوزه تاریخ و جامعه شناسی تاریخی از جمله تحولات تاریخ معاصر ایران سه جلد کتاب ارزشمند و بسیار پرمخاطب "ایران بین دو انقلاب"، "درآمدی بر فلسفه تاریخ" و "بنیادهای علم تاریخ؛ چیستی و اعتبار شناخت تاریخی" قابل ملاحظه است.

 

ایران جزء جدا نشدنی مطالعات و تحقیقات استاد:

"تمرکز بر مسائل ایران" به ویژه مسائل جدّی و چالش برانگیز کشور را می توان جزء جدا نشدنی آثار قلمی به ویژه در حوزه جامعه شناسی سیاسی و تاریخ تحولات ایران معاصر استاد دانست. موضوعاتی چون مسائل زنان، نهاد دولت، نظام پارلمانی، هویت، سرمایه اجتماعی، جامعه مدنی، فرهنگ سیاسی، دمکراسی، توسعه و فساد سیاسی، انقلاب و گروه ها و تشکل های سیاسی در این زمره اند.

رویکرد علمی استاد:

مهمترین وجوه رویکردی دکتر گل محمدی را در نگاه "آسیب شناسانه"، "اصلاح طلبانه"، "امیدوارانه"، "درون زا"، "آموزشی" و معطوف به "مسئولیت پذیری نسبت به سرنوشت کشور" دانست که بحث در مورد هریک از ابعاد و وجوه برشمرده شده فرصت و وقت بیشتر و مناسب تری را می طلبد که در حوصله این مختصر نمی گنجد..

 

روحش شاد

 

 

 

 

 

 

 

  • مجتبی مقصودی