دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

وضعیت رشته علوم سیاسی و عدم وجود فرصت شغلی

برخی نهادها با ادامه رشته علوم سیاسی مخالف هستند موسس انجمن علوم سیاسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: برخی در داخل ساختار سیاسی و اجرایی کشور، علوم انسانی و مخصوصا علوم سیاسی را غیر خودی تلقی می کنند بنابراین درصدد حذف آن هستند.

مجتبی مقصودی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در پاسخ به این پرسش که دلیل حذف شدن رشته علوم سیاسی از استخدام های دستگاه های دولتی چیست، گفت: رویکرد برخی نهادهای تاثیر گذار و سیاست گذار در حوزه فرهنگی معطوف به این مسئله است که خیلی مایل به استمرار فعالیت علوم سیاسی نیستند و یکی از عوامل مشکلات کشور را رشته های علوم انسانی می دانند.

مقصودی افزود: همچنان که کم و بیش همگان مطلع هستند؛ پیش تر اقداماتی از سوی نهادهای حاکمیتی برای تغییر سر فصل های رشته علوم سیاسی صورت گرفت و با مقاومت بدنه ی علمی این رشته مواجه شد چون بر این نظر بودند که این سر فصل ها ناقص به انجام رسیده بود که نمادی از تفکری ایدئولوژیک است که مشکلات کشور را بیش از زمینه یابی واقعی، بخاطر علوم انسانی می داند که بخشی از حاکمیت به این گزاره معتقد هستند.

رئیس اسبق انجمن علوم سیاسی ایران با تصریح بر این نکته که عوامل مشکلات کشور را باید در بستر های دیگری جستجو کرد گفت: مشکل را در بنیادهای سیاست گذاری سیستم و نظام آموزشی باید جستجو کرد. البته از طرف دیگر رشته علوم سیاسی هم باید کاربردی، بومی و روز آمد بشود و اصولا فلسفه شکل گیری انجمن علوم سیاسی هم همین است که این رشته را روز آمد، بومی سازی و کاربردی کند.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه فرافکنی در کشور ما رایج شده است و کسی مسئولیت اقدامات خود را برگردن نمی گیرد یادآورشد: علوم انسانی و علوم سیاسی بلاگردان مشکلات کشور شده اند و برخی از مسئولین تصور می کنند اگر این رشته را حذف کنند مشکلات کشور حل خواهد شد. در واقع حذف رشته علوم سیاسی از آزمون های استخدامی دولتی، تیر خلاص به این رشته بود؛ تیر خلاصی که با صدا خفه کن انجام شد؛ کاری که پیشتر نتوانستند از طریق تغییر سر فصل ها انجام بدهند به انجام رساندند و با حذف فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی از آزمون های استخدامی، دانشجو دیگر انگیزه ای برای فعالیت در این رشته ندارند و مرگ رشته علوم سیاسی رقم خواهد خورد.

سردبیر پژوهشنامه علوم سیاسی همچنین در پاسخ به این مسئله که برخی معتقدند که علوم سیاسی گره ای از مشکلات کشور را باز نمی کند گفت: طرفداران این دیدگاه حق دارند چنین نکته ای را مطرح کنند چرا که بر اساس نگرش فعلی حاکم در جامعه ایران، ما نیاز به علوم سیاسی نداریم. نیاز به مبانی فکری و تجربه دیگر کشورها برای سیاست گذاری نداریم. نیازی به فهم اندیشه ها و نظریات اندیشمندان جهانی نداریم؛ در این عرصه در طول دهه های گذشته سیاست گذاری فله ای، ایدئولوژیک و تقلیل گرایانه کرده ایم و بر اساس این نگرش و این نوع سیاست گذاری، اصولا نیازی به علوم سیاسی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بیکاری گسترده فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی در سال های اخیر شاهد گسترش پذیرش دانشجو در این رشته هستیم بیان کرد: به نظر می رسد یکی از دلایل پذیرش دانشجو حداقل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ملاحظات اقتصادی و مالی دانشگاه ها دولتی و غیردولتی است. دانشگاه های دولتی با پردیس های بین الملل خود به این ملاحظات مالی توجه می کنند و دانشگاه آزاد اسلامی هم که ملاحظات مالی مشخصی دارد.

این پژوهشگر حوزه مطالعات صلح در مورد محدود کردن پذیرش دانشجو در رشته علوم سیاسی با توجه به بیکاری گسترده در این رشته هم تصریح کرد: یکی از راهکار ها در مواجه با مشکلات پاک کردن صورت مساله است. در واقع مشکل اساسی در پذیرش دانشجو نیست و مشکل را از بستر دیگری باید حل کرد. بنابراین باید چرخ های توسعه به راه بیفتند تا برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف شغل ایجاد شود وگرنه در حال حاضر همه رشته ها گرفتار این مشکل هستند. در واقع وقتی ارتباط کشور با دنیای خارج قطع است و مراودات اقتصادی، فرهنگی و.. صورت نمی گیرد بستر کار هم برای دانشجویان محدود شده است.

وی با ذکر این نکته که یکی از راهکار های دیگر برای حل مشکل بیکاری دانش آموختگان علوم سیاسی خارج شدن سر فصل های دروس این رشته از تمرکز گرایی است تاکیدکرد: اگر هر دانشگاهی بر اساس مزیت های نسبی خود و از جمله ظرفیت های همکاری با کشورهای هم مرز و با توجه به سیاست گذاری‌ و هدف گذاری خاص برنامه ریزی شده دانشجو جذب کند و واحد هایی متناسب با بازار کار برای رشته علوم سیاسی تعریف شود تا دانشجویان توانمند و روزآمد شوند قطعا وضعیت اشتغال بهتر خواهد بود.یادآور می شود: بر اساس آمار موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حال حاضر حدود 17 هزار دانشجوی علوم سیاسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.

 

مبنع: خبرگزاری ایرنا